Na tomto blogu nájdete informácie o autoimunitnom reumatickom ochorení, ktoré sa nazýva Sjögrenov syndróm, prípadne Sicca syndróm (sicca = suchý), alebo sa používa skratka Sjs. Účelom blogu nie je robiť reklamu jednotlivým produktom, ale len upozorniť na rôzne možnosti pomoci. Zároveň nezaručujem odbornosť všetkých informácií, pretože nemám medicínske vzdelanie. Vychádzam len zo svojich skúseností a informácií, ktoré mi boli podané, a ktoré posúvam ďalej v nádeji, že vám poslúžia k úžitku...

2. 11. 2011

Na kvalite čistenia záleží...

Ahoj, ako iste viete, pri Sjs je veľmi dôležitá hygiena ústnej dutiny. Keď je menej slín, nie len že pociťujeme sucho v ústach, ale prejaví sa to aj na častejších zápaloch ďasien, zubných kazoch, alebo aj nežiaducom zafarbení zubov, na zvýšenom usadzovaní zubného kameňa a pigmentov. Zrejme to nemusím veľmi vysvetľovať, asi s tým už máte svoje skúsenosti. 

Okrem toho, že chodím 2 x do roka k dentálnej hygieničke na odstraňovanie zubného kameňa, tak som si za posledné dva roky našla ja zopár postupov, ako tieto problémy so zubami a ďasnami zmierniť. Mávala som veľa kazov aj zapálené ďasná, ale za posledné dva roky sa to celkom dobre drží pod kontrolou. Dúfam, že to tak ešte dlho vydrží, ak samozrejme nezačnú príliš štrajkovať slinné žľazy. 

Takže k veci, každý deň používam medzizubnú kefku a dentálnu niť. Záleží od toho, aké veľké máte medzery medzi zubami. Ja ich mám rôzne, preto používam aj kefky aj niť. Na väčšie medzery je celkom fajn kónická medzizubná kefka Dontodent (kúpite v DM drigérii), na ostatné som používala klasickú medzizubnú kefku (veľkosť závisí od medzier medzi zubami) a celkom vzadu, kde sa už medzizubnou kefkou nedostanem, príde na rad dentálna niť. Možno sa vám to zdá príliš zdĺhavé používať trojaké čistenie medzizubných priestorov, ale verte mi, oplatí sa. Kto má všetky medzeri medzi zubami rovnaké, tak to má samozrejme o to jednoduchšie. Momentálne som ale našla celkom dobrú alternatívu, namiesto dvoch veľkostí medzizubných kefiek používam len jednu kónickú gumovú Parodontax, zdá sa že čistí lepšie ako tie so štetinkami a vďaka svojmu tvaru sa hodí do menších i väčších medzier. 

Po vyčistení medzizubnou kefkou a niťou príde na rad kefka s pastou a nakoniec ústna voda. Toto poradie ma naučila moja dentálna hygienička. Je dobré najskôr odstrániť nečistoty z medzizubných priestorov, aby sa potom zubná pasta dostala všade kam treba. A kam sa predsa len nedostane zubná pasta, to ešte dotiahne ústna voda. Pokiaľ si naozaj kvalitne vyčistíte zuby kefkou a pastou, ústnu vodu nie je nutné používať každý deň.
Čo sa týka zubnej pasty, tak to je zložité, to asi poznáte sami. Ja osobne mám dve hlavné kritériá pri hodnotení zubnej pasty:
1. musí odstrániť zápaly ďasien a 2. nesmie štípať a dráždiť citlivú sliznicu v ústach. Vyskúšala som toho už veľa, väčšina zubných pást ma  štípe v ústach, ťažko sa mi hľadá niečo nedráždivé, alebo keď sa už nájde, tak zase nestačí na zápaly ďasien. Je to dosť individuálne, musíte si len sami vyskúšať, ktorá pasta vám bude vyhovovať. Čo môžem zo svojej skúsenosti povedať, tak pasta ktorá splnila obidve moje požiadavky je Meridol, veľmi jemná a zároveň účinná. Potom je dobrá aj Curaprox enzycal, ktorá obsahuje enzými podobné ľudským slinám a je bez obsahu SLS. Rada používam aj pastu Sensodyne Pronamel, tak isto jemná k slizniciam a zároveň účinná alebo tiež Elmex môže byť. Tiež s ústnymi vodami Meridol, Sensodyne Pronamel a Elmex mám dobrú skúsenosť, všetky sú bez alkoholu. Jedno malé upozornenie - Elmex (ústna voda a pasta) alebo Curaprox enzykal (pasta) môžu pri dlhodobom používaní spôsobiť nežiadúce zafarbenie zubov, preto je dobré zubné pasy a ústne vody občas striedať.

A ešte niečo k zubnej kefke. Mala by mať malú hlavičku s rovno zastrihnutými štetinkami, nie príliš tvrdými, to asi už viete. Dlho som používala Curaprox prípadne Avails s celkom dobrými výsledkami. Momentálne som ale investovala do elektrickej sonickej zubnej kefky a som veľmi spokojná. Urobila som tak z dvoch dôvodov: Jednak sa mi začali vo zvýšenej miere usadzovať pigmenty na zuboch, zdá sa že sa mi zase o niečo znížila produkcia slín. Klasickou kefkou to nešlo odstrániť a odstraňovanie u zubárky je pomerne drahé. No a druhým dôvodom boli bolesti v rukách keď bolo treba kefku na zuby pritlačiť. Sonická kefka čistí veľmi kvalitne, už po pár dňoch som videla výsledky (aj keď na úplné odstránenie pigmentov asi bude treba aj nejakú bieliacu pastu - o tom zase inokedy), no a netreba s ňou veľmi pritláčať na zuby, čo je veľká výhoda pre moje boľavé zápästia a prsty. Odkedy mám túto kefku, tak ma čistenie zubov celkom baví :-)  Aby som bola konkrétna, tak je to zubná kefka Colgate na baterky (cena ca. 7 eur), ktorá má medzi štetinkami ešte aj malé gumové plôšky pre lepšie stieranie zubov.

Aký je rozdiel medzi elektrickou a elektrickou sonickou zubnou kefkou, a tiež ďalšie informácie o čistení zubov, sa dočítate napríklad na stránke www.svetstomatologie.sk